Noorwegen Hitra Vissers NOORWEGEN HITRA VISSERS Zeehengelvereniging NHV-vzw
U bent nu hier: Home - Info i.v.m. Noorwegen - Info zeehengelen in Noorwegen

Info pagina voor het boothengelen in NoorwegenLichttoren

 


 

Uw veiligheid, Vissoorten, Zeekaarten, Schaal Beaufort ,Knoop of zeemijl per uur.


UW VEILIGHEID

Alsook de veiligheid op het water is een prioriteit, de meeste zeevissers die dan ook in het buitenland gaan vissen schenken soms niet de nodige aandacht hieraan.

Meestal zijn de (huur)visboten ook niet uitgerust met de nodige in noodhulp middelen of zijn deze ontvreemd.

Je kunt ook op plaatsen terecht komen waar je voor deze hulpmiddelen zelf zal moeten zorgen. 

Het is dan ook uiterst belangrijk om toch enkele nood- hulpmiddelen aanboord te hebben. Vandaar dat wij U hier enkele nuttige tips geven, tips en zaken die toch zeker belangrijk zijn en steeds dient bij te hebben aanboord van uw visboot als U op zee gaat uitvaren.

 

  1- Mobilofoon; Liefst 2 mobilofoons, sla enkele nr. op van bekenden aan wal vb: Gids.

  2- Zwemvest; Het aantal zwemvesten gelijk aan de personen die aan boord zijn.

  3- Reddingslijn; Een reddingslijn van t/m 20 meter die drijvende is, man overboord.

  4- Rook & lichtsignalen; Zo dat je kan opgemerkt worden als je in nood verkeerd.

  5- Verbandtrommel

  6- Zeekaart

  7- Kompas

 

ALS HET GAAT OM UW LEVEN.

 Tragische ongevallen voor de Noorse kusten zorgen steeds weer voornegatieve slagdelen. De zekerheid op zee wordt telkens en spijtig genoeg door vele zeehengelaars onderschat. Vandaar dat wij jullie enkele goede en belangrijke tips willen mee geven voor een zekere en veilige vistrip.

 

1Telkens weer bereiken ons opschikwekende berichten en verhalen van tragische ongelukken , die door zeehengelaars in de ruwe Noorse kustwateren  worden meegemaakt. Meestal is het weer, maar ook in de meeste gevallen is het de overlevingsuitrusting of de pure lichtzinnigheid van mensen wat spijtig genoeg voor de dodelijke ongevallen zorgt. Hier een mededeling van iemand met als v.b. van een exemplaar van een ongeval uit Noord- Noorwegen wat op gelukkigerwijze tot een goed eind is afgelopen. Het waar gebeurd verhaal, alsook onze veiligheidtips en o.m. het expertinterview met gids(foto) Jürgen Boucher van de Firma Hitra Turistservice zullen u zeker na dit lezen altijd en opmerkzaam bij blijven in de omgang met de veiligheids- uitrusting op waar elke zee ook. De veiligheid op zee moet sterker als ooit van tevoren gefocust gaan worden, want tenslotte het gaat om uw leven!

 


Zonder boot op de Noord-atlantik.

 

2

Sinds de afgelopen 11 jaar brengen mijn vrouw en ik ons jaarlijks hengelverlof door in Noorwegen. Ditmaal was ons doel van de reis een hengeltrip aan de Noordkaap. Een moderne boot volledig uitgerust met alle veiligheidsapparatuur lag voor ons klaar voor een volweek verblijf. De laatste avond nog voor onze terugreis kreeg ik het een gevoel om mijn wens waar te gaan maken, heel alleen van de middernachtzon te gaan genieten op zee. Zo dus alle lijnen los en snel de zee op! De zee was zo glad als een spiegel. 4 hengels had ik opgetuigd en staken in de hengelhouders van de boot en één hengel had ik uitgelegd om te gaan slepen. Met knap 5 knopen taste ik de bodem af van de zee naar vis. Plotseling bemerkte ik dat de sleephengel zich uit de hengelhouder aan het wringen was, waarschijnlijk hat het aas grond kontact gehad. Met een uiterst snelle beweging naar de hengel toe wilde ik deze vorm van verzinking van mijn hengel in zee beletten. Aan mij zelf dacht ik natuurlijk op dit ogenblik niet waarna ik in enkele seconden

Zelf in het water belande. Ik was mij zelf overboord gegaan en kon mij op het moment zelf nog echt niet realiseren. Door deze heftige reflexbeweging van een snoekensprong aan boord had ik ook nog vergeten de gang van de motor uit te schakelen. Waardoor ik mijn boot verder het sop in zag varen, dit telkens in grote cirkels, voor mij telkens onbereikbaar. Mijn volgend gedacht; godzij dank heb ik ten minste nog mijn drijfpak aan en houd mij dit boven water en warm. Doch herinnerde ik mij volgens een tijdschrift dat dit drijfpak in een temperatuur van 10° koud water hoogstens een overleving kans bied van een uur. Toch probeerde ik op de één of andere manier rustig te blijven en dacht daaraan wat mij in het leven het juiste en belangrijkste was.

Op de eerste plaats kwam mijn vrouw, mijn familie en mijn vriendenkring. Mijn sterke wil,mijn levensmoed en mijn goede conditie dragen hier aan bij, dat ik dit na 5 uren in het water overleef. Daarbij werd ik vergezeld door enkele bruinvissen en papegaaiduikers wat mij telkens weer opmonterde om niet op te geven. Als na uren bangelijk afwachten ik eindelijk een vissersboot zag aankomen die ook de roerloze boot in de gaten krijgt en dan ook nog daadwerkelijk mij zien in het water, werd ik uiteindelijk met een zeiltouw aan boord gehesen en was ik gered. Mijn dankbaarheid wat ik heb geuit aan deze twee zeehengelaars kan ik met geen pen beschrijven. In de haven wachten bereids de reddingsdienst en brachten mij naar het ziekenhuis. Onze huisbezitter bekommerde zich om mijn vrouw en zorgde ook later ervoor om dit voorval te verwerken.

Een hartelijke dank aan al mijn geluksengelen en de kennis van belangrijke ervaringen na dit ongeval.

Ook als het weer dan nog zo perfect goed is en de beveiliguitrusting aan boord nog zo goed is, zult u zonder reddingsvest of drijfpak niet op zee gaan uitvaren.

Buiten dit was ook een lichtsignaal (vuurkaars) of een waterdicht gsm toestel een wonderbaar middel geweest voor mijn redding. In mijn geval, er vaarden 4 schepen aan mij voorbij waarbij ik een lichtsignaal had kunnen geven waarop ook zij mij hadden kunnen opmerken en hadden kunnen reageren.      

Wolfgang Kringeel              Guiding  Dirk Knöchel toont ons belangrijke overlevingsmiddelen.;  3

                                                              Automatische- zwemvest, drijfpak, waterdichte gsm’s en een  lichtraket.

Wolfgang’s  ongeval liep gelukkig goed teneinde, dit laat weer eens zien dat hengellaars in Noorwegen of op de Noord of Oostzee alsook de binnenwaters intensiever met dit Thema Veiligheid in aanmerking komen.

Wij hebben een expert geïnterviewd wat voor u de belangrijkste veiligheidspunten nogmaals op een rijtje zet. 


Expert – Interview4-Guiding  Jürgen Boucher

Jürgen Boucher van Hitraturistservice kent de omgeving rondom de eilanden van Hitra en Fröya als zijn broekzak en heeft al veel meegemaakt, spijtig genoeg ook de droevige verhalen. Juist vandaar dat het “Thema veiligheid op zee” voor zijn klanten hem dan ook bijzonder aan het hart ligt .

Wij hebben hem geïnterviewd.

Reporter; In de afgelopen jaren hebben zich telkens weer tragische

ongelukken met hengellaars voor de Noorse kust afgespeeld. Wat zijn daar dan telkens de belangrijkste oorzaken van of was het steeds de lichtzinnigheid?

Jürgen Boucher; Meestal is dit een oorzaak van meerdere factoren.

Bij de meeste gevallen is het de slechte uitrusting of het niet inschatten van vals weer. Dit alles kan dan tijdens het varen zo een mengelmoes zijn dat bij een te hoge deining of golfslag de meeste ongevallen gebeuren.

Reporter; Handelt zich dit dat dan af bij beginners of waren er ook ervaren zee- hengellaars bij?

Jürgen Boucher; Bij de ongevallen voor Hitra waren zelfs zeer ervaren gasten bij. Gasten die de veiligheidsvoorschriften bij hun aankomst krijgen en dan zeggen van, “Dit kunnen wij al, wij weten wel wat te doen” dit als antwoord krijg je dan, maar zij worden dan wel door ons nog eens intensiever ingelicht over de gevaren die er kunnen zijn.

 

Fotoserie 1; 1Terug in de boot motor uitschakelen.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Met behulp van de trimmer kan je worden gelicht.

Zo gezegd, de “oude hazen” overschatten dan hun bekwaamheid en hebben die neiging lichtzinnig te gaan worden.

Reporter; Wat zullen Noorwegen vissers in elk geval behartigen, als zij de zee opvaren. Wat is swingend vereist ?

Jürgen Boucher; De laatste twee hengellaars op Hitra stierven beide aan onderkoeling, beiden droegen helaas geen drijfpak! Alzo ten eerste een zeer goed drijfpak. Tragisch beide ongevallen; drie manen kantelde met hun boot, twee hiervan droegen een floatations kledij (drijfpak)  en de derde alleen een thermopak. Beiden manen met het drijfpak aan moesten hulpeloos toe kijken hoe hun vriend aan het sterven was. De verzorging der overlevende van deze twee ongevallen telt ondanks ondersteuning van crisispsychologen en zielenzorg mee tot de hardste momenten in mijn leven. Als verdere uitrusting gebruikt u een automatische reddingsvest (van tenminste 150 newton drijfvermogen), een waterdichte verpakking voor je gsm of een waterdichte gsm zelf.

Deze waterdichte gsm’s zijn vanaf dit jaar bij ons zelfs te huur aangeboden. Lichtfakkels, vuurpeilen of een noodsein -knipperlicht en een drijvende touw is steeds een luxe voor zekerheid. Een warme deken en EHBO- Verbandkistje zal zeker toehoren bij de uitrusting, alsook elke groep zal hierover moeten beschikken bij het uitvaren.

Reporter; Welke verhoudingen kunnen in ieder geval worden vermeden ?

Jürgen Boucher; Uitvaren bij onklare weerberichten en verre offshore vaarten naar plaatsen die 20 tot30 km uit de kust liggen. Zoiets op zelfstandige basis ondernemen is de laatste jaren op vele plaatsen in Noorwegen een groot probleem geworden. Zulke toeren kunnen dan ook het best aan boord van een kotter of met een lokale Guide (gids) genomen worden!

Reporter; Wat in het eerste geval te doen, als men ondanks alle veiligheidsmaatregelen toch kantelt of in het water gevallen is?

Jürgen Boucher; Het belangrijkste gebod is dan, zeker niet in paniek geraken en probeer kalm te blijven, herstel gemeenzaam en zorg dat alle manen  samen blijven. Moesten collega’s zwak gaan worden of onmachtig worden, probeer deze dan indien het mogelijk is buitenboord vast te binden, zo dat niemand van de groep af gaat drijven. Niet proberen te zwemen- spaar jullie krachten. Met je waterdicht gsm probeer je dan hulp aan te vorderen. In het water liggend, telt alleen het noodnummer 112 wat je bellen kan! Moest er alleen één iemand over boord gegaan zijn dan zij er twee mogelijkheden om deze persoon weer terug aan boord te krijgen.

Met behulp van de zogenaamde reddingstouw (fotoserie 2 onder) of de buitenboordmotor( fotoserie 1)boven.

Na deze hulpactie zo snel mogelijk naar de haven toe varen. In de wintermaanden zal vanaf het water ook een arts hiervan op de hoogte gebracht worden. Na watertemperatuur en een terugvaart van 20 minuten kan de lichamelijke gesteldheid van de persoon al in groot levensgevaar zijn!

Reporter; Zijn er scholingen of trainingen om zich op zulke extreme situaties voor te bereiden ?

Jürgen Boucher; Wij van Hitra Turistservice scholen onze Guides (gidsen) en service personen regelmatig. In de zomer van 2008 hebben wij tesamen met de politie, reddingshelikopter, brandweerlui en een reddingskruiser,enz..een grootse reddingsoefening in Knarrlagsund door gevoerd. Daarbij hebben mensen ongelofelijk veel bij geleerd. Tot nu toe zijn er geen scholingen voor visser, waarbij wij toch aan het uitkijken zijn voor evt. dit jaar al mogelijkheden te zoeken. Moest het zijn dat u tijdens het verlof toch een Guiding geboekt heeft kunt u hem altijd uitlokken om vragen te stellen over het Thema Veiligheid. Een goede gids kan gasten de belangrijkste trucs uitleggen en tonen.

Reporter; Wat kan jij de lezers buiten dit alles nog als absolute veiligheidsmaatregelen mee op weg helpen?

Jürgen Boucher; Luister gewoonweg naar de raadslagen van de inheemse huisverhuurders of gidsen.

Investeer  liever eerst in een veiligheidsuitrusting, alvorens u zich een nieuwe hengel,reel of molen koopt.

En wat ook belangrijk is, accepteer geen collega’s zonder een drijfpak aan boord van je boot!

Fotoserie 2;

1 Als men in het water beland kalmte bewaren. 2 Een drijvend reddingszeil helpt u aan boord of oever te komen. 3 Met één voet in de lus, het touw stevig vast houden. 4 De rest overnemen je collega’s wel aan boord of land.

 5

 

 

 

 

 

8

 

 9

 

 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verhaal van een tragedie

Een ervaren groep vissers met zes man wonen samen voor een week in een vakantieverblijf. De groep beschikt over twee19 voetboeten. Op één dag van hun hengelsessie verlaat één boot de ander boot om vroegtijdig terug te varen naar hun verblijf (fout 1). De tweede groep blijft door vissen, alhoewel het in de voormiddag al zeer winderig was en er een hoge deining al aanwezig was (fout 2). Drie man aan boord waarvan er twee een drijfpak aan hadden en de derde een thermo-overall(fout 3). Toen deze groep wilde terug keren werden zij door een hoge golfslag verast en kapseisde hun boot. 12De drie manschapen komen alle terug aan de oppervlakte en konden zich aan de ge kantelde boot vast houden, één van hen probeert aan de kist met signaal rakketen te komen die in de bootskoffer liggen. Geen schijn van kans(fout 4). Twee van hun hebben een gsm toestel bij, maar helaas niet waterdicht(fout5).Tenslotte zijn ze alle drie dan toch op de romp van de boot kunnen geraken.De man zonder drijfpak die zich aan het roer vast hield wordt door de koude steeds zwakker en schuift terug in het water. Waarna ze hem terug de boot op trekken(fout 6).Na enkele minuten schuift hij weer terug het water in en drijft bewusteloos van de boot af. 13Na twee uren wordt de eerste deel van de groep onrustig alarmeert de huisbezitter die verdere acties onderneemt. De helikopter meld dan tot een zoekactie over te gaan. Zij vinden twee personen zonder enig letsels al gauw terug..

De derde man vonden zij uren later terug door een beroepsvisser, hij was spijtig genoeg overleden.

NHV-vzw               http://www.hitraturistservice.no/       Hitra Turistservice Sandstad.

 


Vissoorten

Alles wat u te weten wenst over een bepaalde vissoorten vindt u vast op deze schitterende site van  FishBase.

 

De site bevat meer dan 32400 vissoorten, 299200 populaire namen, 51800 illustraties.

 

 

Fishbase


ZEEKAARTEN

Zeekaarten van  Noorwegen kunt U ook online bestellen op dit adres.

 

 

HanseNautic-Zeekaarten

 


 

Guler siter Sjøkart - Zeekaart

 

 

 

 

 



SCHAAL BEAUFORT

 

 

 

 

 

 

kracht

benaming KNMI

gemiddelde snelheid over 10 minuten (km/h)  

uitwerking boven land en bij mens

uitwerking boven zee

0

stil

0-1

rook stijgt recht of bijna recht omhoog

spiegelglad

1

zwak

1-5

windrichting goed af te leiden uit rookpluimen

kleine golfjes, geschubd oppervlak

2

zwak

6-11

wind voelbaar in gezicht, weerhanen tonen nu juiste richting, blad ritselt

kleine, korte golven

3

matig

12-19

opwaaiend stof, vlaggen wapperen, spinnen lopen niet meer

kleine golven, breken, schuimkopjes

4

matig

20-28

papier waait op, haar raakt verward, geen last van muggen meer

golven iets langer, veel schuimkoppen

5

vrij krachtig

29-38

bladeren van bomen ruisen, gekuifde golven op meren en kanalen, vuilcontainers waaien om

matige golven, overal schuimkoppen, af en toe opwaaiend schuim

6

krachtig

39-49

problemen met paraplu's en hoeden waaien af

grotere golven, schuimplekken, vrij veel opwaaiend schuim

7

hard

50-61

het is lastig tegen de wind in te lopen of te fietsen

golven worden hoger, beginnende schuimstrepen

8

stormachtig

62-74

twijgen breken van bomen, voortbewegen zeer moeilijk

matig hoge golven, schuimstrepen

9

storm

75-88

schoorsteenkappen en dakpannen waaien weg, kinderen waaien om, takken breken af, alleen zwaluwen en eenden vliegen nog

hoge golven, rollers, zicht wordt slechter door schuimvlagen

10

zware storm

89-102

grote schade aan gebouwen, volwassenen waaien om, bomen raken ontworteld, vogels blijven aan de grond

zeer hoge golven, zee wordt wit van het schuim, overslaande rollers, verminderd zicht

11

zeer zware storm

103-117

grote schade aan bossen

extreem hoge golven, zee geheel bedekt met schuim, sterk verminderd zicht

12

Orkaan

>117

verwoestingen

lucht is vol met verwaaid water en schuim, zee volkomen wit, vrijwel geen zicht meer

 

 

 


KNOOP OF ZEEMIJL PER UUR

De knoop is een eenheid van snelheid die veel gebruikt wordt in de zeevaart en in de luchtvaart. Eén knoop is één zeemijl per uur. Eén zeemijl is1852 meter. Een knoop is dus een snelheid van 1,852 km/u of 0,514 m/s. Een zeemijl is gelijk aan een lengteminuut. Een lengteminuut verkrijgt men door de aarde langs een meridiaan te verdelen in 360 graden, en één graad in zestig minuten.Het is fout te spreken van 'knopen per uur', omdat de tijdseenheid al in de eenheid zit In de luchtvaart is Engels de voertaal en wordt deze knoop een knot genoemd. Vroeger werd op zeilschepen de snelheid gemeten door een houtblok van de achtersteven in het water te gooien. Het blok bleef tamelijk onbeweeglijk in het water liggen. Via een kabel en een haspel kwam het blok steeds verder achter het varende schip te hangen. In de kabel zaten knopen met een onderlinge afstand van47 feet en3 inches. Deze knopen passeerden de hand van een bemanningslid. Deze werden geteld, terwijl een collega een zandloper van 28 seconden vasthield om de tijd te meten. De telgegevens werden vervolgens gerapporteerd aan de bootsman die zo wist hoeveel 'knopen' het schip voer en met deze gegevens kon navigeren.